El Museu
Nacional d'Art de Catalunya ha arrossegat una sèrie de mals endèmics que jo
resumiria en dos problemes consecutius. D'una banda, un fons on, fora el
romànic i el gòtic, hi ha pocs autors de gran renom. La història de l'art
català dels segles XVIII i XIX és la que és, en bona mesura conseqüència de la
situació administrativa de la "nació" que representa. Els països que
no han tingut poder no han generat un patrimoni similar als que sí que l'han
posseït i l'han exercit. Ras i curt! (Els Estats que han tingut aquest poder ja
s'han encarregat, a més, de reforçar el prestigi dels "seus" artistes
o dels seus espolis per mitjà dels seus propis museus.) Segonament, ja sabem que la història de l'art català del
segle XX, Catalunya l'ensenya atomitzada per mitjà dels museus monogràfics
(Picasso, Miró, Dalí, Tàpies) i del MACBA. D'una altra banda, els successius
directors del MNAC no van saber veure que, amb un fons tan peculiar (o
relativament pobre respecte als grans centres de decisió dels gustos
artístics), no es podia imitar els grans museus enciclopedistes del món. Voler
semblar-se al Louvre era un camí condemnat al fracàs.
Com es podia resoldre això? Em sembla que el professor Juanjo Lahuerta ha
aplicat el sentit comú i ha aconseguit que, per primera vegada en la història
del MNAC, hi hagi una coherència en la mostració de l'art català modern. En
primer lloc, perquè en comptes de fixar-se en els autors, ha emfasitzat el
valor de les obres. I, més encara, ha subratllat el diàleg que unes obres
podien mantenir amb unes altres. Agrupar molts quadres de certs autors,
anava en contra d'aquests mateixos autors i del conjunt de l'itinerari; en
canvi, fer-los dialogar amb altres peces per temàtica o per concepte, enalteix
el discurs i revaloritza la peça. En segon lloc, sortosament, ha fugit de la
cronologia estricta. Encara hi ha historiadors de l'art que, ancorats en la
vella escola, expliquen l'art català resseguint un llistat de moviments,
autòctons o al·lòctons, com si tots els autors i totes les obres poguessin
encabir-se en un estil, com si la visualitat no fos una cosa molt més dinàmica
i complexa. Ara, veiem unes sales on la supeditació a la convenció
historiogràfica és molt menys rígida, i l'espectador en surt beneficiat. En
tercer lloc, perquè no s'ha limitat a confiar en el discurs de la pintura i de
l'escultura. Ja era hora! El MNAC, ara, mostra un recorregut on les arts
convencionals i les arts industrials es van interferint les unes amb les
altres, amb un gran criteri. O amb criteri, que ja és molt. Veiem una lectura
de la visualitat catalana per mitjà de la pintura, de l'escultura, de la
fotografia, del cartellisme, de les arts decoratives, ocasionalment del
cinema... I, en quart lloc, es pretén donar la idea, quan això és possible, que
els creadors catalans no vivien enclaustrats en el Principat, sinó que el
visible es transfereix d'una manera vertiginosa, cosa més notòria conforme
avança la civilització tecnològica.
El passeig pausat que he fet per les noves sales m'ha meravellat. I m'ha
reconfortat en la possibilitat que els museus catalans puguin reformular-se.
Que no hàgim de viure permanentment en aquelles convencions museogràfiques que
van ser modernes, però que ho han deixat de ser. El "cub blanc"
funciona en uns casos, però les esplèndides sales plenes de cartells que
dialoguen amb pintures o amb projeccions cinematogràfiques del nou MNAC ens
demostren que no tot pot tenir la mateixa dimensió escenogràfica. Que hi ha
solucions en la disposició de les peces que ajuden a la seva visualitat i, en
conseqüència, a les pròpies peces. Que hi ha idees que estan obsoletes! Hi ha
massa centres catalans que estan aviciats pel temps i pel tancament a les noves
veus. En aquest sentit, no puc més que felicitar al director del MNAC, per
haver confiat en una persona molt preparada i donar-li llibertat de pensament i d'acció. I, òbviament, felicitar a l'amic
Lahuerta per haver aconseguit una cosa que alguns pensàvem que mai no podríem
veure.
Escrit això, voldria fer dues precisions. La primera, és un suggeriment. Si
el cinema es considera un element més a mostrar en el discurs de la visualitat,
estrictament catalana o no (quin goig veure aquell Méliès que prové dels fons
de la Filmoteca de Catalunya), em sembla que hi ha peces fílmiques que podrien
contemplar-se en el recorregut. Sobretot perquè ajudarien a aquest diàleg que es vol plantejar. Crec que hi falten algunes pel.lícules. La segona és estrictament personal. M'ha fet
una il·lusió espaterrant trobar una peça petita, però extraordinària de Vayreda, L'arbre tort. Aquesta
pintura la vaig incorporar a la meva exposició sobre el Manifest Groc l'any
2004 perquè era idònia per explicar les envestides que Dalí, Gasch i Montanyà
feien en contra de la pintura catalana més tradicional. Aleshores, em va costar
molt aconseguir la peça perquè sembla que estava en el despatx d'algú. A la fi, vaig insistir tant que la van despenjar d'on fora que estés. Pel que
veig, ara s'ha fet un treball tan professional que els visitants del MNAC podem
tenir la seguretat que les millors obres han estat posades al servei de la
ciutadania. Com sempre hauria de ser.
L'arbre tort, de Vayreda
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada