“Al
riu que tot ho arranca l'anomenen violent,
però ningú anomena violent el llit
que l'oprimeix.”
Bertolt
Brecht
El cas dels titellaires de Granada és la gota
invisible que fa vessar un got que, per molts, és o volen que sigui també
invisible, imperceptible. El de la llibertat de tota una societat. Aquí ja no
podem al·legar la llibertat d’expressió.
La cosa és molt més greu que això. Es tracta de l’estultícia navegant a tota
vela, suportada per tot un sistema polític en què el poder està en mans dels
més pèrfids. Un poder que emana —posem-nos a tremolar!—, però, de la pròpia
societat.
La policia espanyola, la fiscalia, l’audiència
nacional posen en marxa la detenció immediata d’uns titellaires perquè
treballen una ficció. Immediatament, la cort (o la cohort) del sistema
aplaudeix l’empresonament, els tertulians bavegen de ràbia en contra de
l’Ajuntament de Madrid, fins i tot l’alcaldessa de la capital espanyola
titubeja i no sap dir allò que Ada Colau sí que és capaç de denunciar des del
sentit comú: la injustícia si no el despropòsit de privar de llibertat dues
persones per haver representat una obra teatral.
Tot aquest sistema castiga una ficció. És
possible que jo mateix i tants d’altres que estan aixecant la seva veu en
contra d’aquest empresonament dictatorial, estiguem incorrent en delictes per
bé que ens limitem a utilitzar un mitjà, les paraules, amb què no podem fer mal
real. Igual com els titellaires sempre han fet servir els fils dels seus
ninots. Sí, el sistema castiga una ficció, però protegeix una realitat molt
pitjor que la d’una funció de titelles: la corrupció al PP de València, la
corrupció de Millet i dels Pujol a Catalunya, la corrupció del PP a Madrid, els
banquers (Rato, Narcís Serra...) que s’han enriquit a costa de tots els
ciutadans... No cal que m’estengui: els qui m’entenen, ja saben per on vaig,
els qui viuen en la inòpia, s’hi mantindran. O com diu un personatge de
Murakami, si no ho entenen sense dir-ho, tampoc no ho entendran encara que ho
digui.
Empresonar la ficció és més fàcil que
empresonar la realitat. Compten amb el silenci de la societat. Aquests dies, a
la televisió estan ensenyant mítings o actes del PP on diverses personalitats
cantaven fins fa poc les gràcies de la pèrfida Rita. He de dir que,
personalment, això ja no m’irrita; el que resulta veritablement trist és
comprovar que, quan Rajoy o Cospedal o Saenz de Santamaria s’exaltaven dient
les bondats de la dona en qüestió, hi havia un públic enfervorit que aplaudia i
enarborava senyeres amb la gavina dels estafadors. La massa amorfa que
victorejava Rita Barberà, ara seria capaç d’anar a insultar-la si no fos que
els de la gavina la resguarden. Aquesta massa no diu res sobre dos nois que
perden la seva llibertat per haver fet una funció.
Aquella policia, aquell fiscal i aquell jutge
(a qui l’Andreu Barnils ens va descobrir fa pocs dies) acusen d’enaltiment de
terrorisme una funció de titelles. Però no diuen res del terrorisme real, del
que exerceixen els corruptes i els dirigents polítics que li donen cobertura.
El teatre no mata. La realitat, sí. Els titellaires, com tot el teatre, com
tota expressió artística, pot denunciar una cosa, pot evidenciar una
injustícia, pot reflectir els drames més pregons, però sempre serà ficció o
representació. L'art pot ser dolent, però no enalteix res, com si fan els mítings protagonitzats per líders de partits corruptes. No, el teatre no mata. La realitat política espanyola, en canvi, ha provocat suïcidis
reals quan la gent ho havia perdut tot amb els desnonaments, ha portat els
immigrants a situacions inhumanes, la policia ha exercit el seu poder amb armes
de debò (mai no hem d’oblidar l’ull de la Quintana)... Però ells no són
empresonats. Els terroristes reals (els polítics, els periodistes que donen
cobertura a les injustícies i la massa que es limita a aplaudir) tenen el poder de decidir quan posar a la presó
dos treballadors de l’espectacle.
La sensació d’impotència és tràgica. La
impunitat amb què passen aquestes coses em deixa perplex i profundament
afligit. Ja fa temps que estem arrossegant casos en què una gran part de la
societat no sap distingir entre la realitat i la representació d’una realitat.
Però ara s’han creuat tots els límits possibles. No m’agraden les presons, però
si cal que algú les ocupi, vull que ho facin els qui fan mal de debò, en la
crua i puta realitat. No els qui es mouen en el territori de la faula i les
pancartes que porten personatges imaginaris per més penoses que poguessin ser (si és que ho eren) les seves representacions.
Nota Bene: A la fotografia podem veure una manifestació per demanar l'excarcelació dels titellaires, però hi he posat una obra mítica de les arts escèniques catalanes, el "Mori el Merma". Aquesta polícia, els fisclas i els jutges d'ara potser la prohibirien, i haguessin enviat Joan Baixas i Joan Miró a la garjola.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada